Kolumni Kalevassa 6.7.2022

Suomessa on yli kolme miljoonaa autoa. Muita moottoriajoneuvoja on lukematon määrä.

Suomessa välimatkat ovat pitkiä. Henkilö- ja pakettiautojen osuus kaikista henkilömatkoista on noin 80 prosenttia. Tavaraliikenteestä noin 90 prosenttia kulkee kumipyörien päällä. Auto on välttämätön.Viime aikoina monien suomalaisten elämää on vaikeuttanut raakaöljyn poikkeuksellisen korkea maailmanmarkkinahinta. Polttoaineiden hinnat ovat kivunneet ennätyslukemiin.

Viime viikolla tuli voimaan keskustan ajama polttoaineiden jakeluvelvoitteen alentaminen 7,5 prosenttiyksiköllä. Jakeluvelvoitteen tarkoituksena on korvata bensiiniä ja dieseliä uusiutuvilla polttoaineilla. Liikenne- ja viestintävaliokunnan asiantuntijakuulemisissa esitykseen oltiin tyytyväisiä.

Kun polttoaineiden hinta Venäjän sodan takia nousi, piti keksiä keino, joka auttaa varmasti autoilijoita. Jakeluvelvoitteen alentaminen laskee polttoaineen hintaa arviolta 12 senttiä litralta. Vaikutus dieseliin on suurempi, joten pääasiassa paljon ajaville helpotus on isompi.

Heti alennuksen tultua voimaan muun muassa S-ryhmä ja St1 ilmoittivat, että päätös näkyy suoraan pumppuhintojen alenemisena.

Valtiovarainministeri Saarikon johdolla päätettiin myös korottaa työmatkavähennystä tälle vuodelle. Se tarkoittaa viiden euroa lisää sataa kilometriä kohti. Työ pyörittää Suomea.

Kuljetusalalle tehtiin erillinen 75 miljoonan euron tukipaketti. Eduskunnan käsittelyssä siihen saatiin mukaan myös taksiyrittäjät. Lisäksi kuljetusyrityksiä varten on ryhdytty valmistelemaan kustannuksia alentavaa ammattidieseliä.

Polttoaineiden korkea hinta nostaa muiden tuotteiden sekä palveluiden hintoja ja lisää kansalaisten taloudellisia vaikeuksia. Siksi nousua pitää pyrkiä loiventamaan.

Jotkut EU-maat ovat nyt laskeneet polttoaineiden valmisteveroa. Valtio ei voi vaikuttaa maailmanmarkkinahintoihin tai korvata kaikkea. Polttoaineveron alentaminen olisi järkevää myös Suomessa yritysten toiminnan ja kansalaisten ostovoiman turvaamiseksi.

Näin poikkeuksellisessa tilanteessa ainakin jakeluvelvoitteesta voitaisiin löysätä entistäkin enemmän. Viimeistään korona-aika osoitti, miten tärkeää on tehdä tilanteen mukaisia ratkaisuja.

Tärkeää on myös, että suomalaisten elämää ja yritysten toimintaa ei vaikeuteta epärealistisen kireillä ja tilanteeseen sopimattomilla päästövaatimuksilla. Olemme kylmien talvien ja pitkien välimatkojen maa, mikä pitää huomioida myös EU-tasolla.

Suomen pysähtyminen ei pelasta maailman ilmastoa. Ympäristön ja ilmaston varjelu on tärkeää, mutta se tulee tehdä oikeudenmukaisesti ja vaikuttavasti eikä kunnian keräämisen takia.

Kirjoittaja on keskustan kansanedustaja Oulusta.